KEWAJIPAN MEMPERTAHANKAN INSTITUSI RAJA SEBAGAI BENTENG KEDAULATAN ISLAM
KEWAJIPAN MEMPERTAHANKAN INSTITUSI RAJA SEBAGAI BENTENG KEDAULATAN ISLAM
Kedudukan itu disebabkan Institusi Raja merupakan adat perlembagaan dalam sistem pemerintahan watan yang mendirikan kenegaraan di Tanah Melayu sejak beratusan, atau mungkin ribuan tahun dahulu lagi.
- Perkara 71(1) memperuntukkan jaminan Persekutuan ke atas hak dan keistimewaan raja-raja Melayu menurut undang-undang tubuh kerajaan negeri masing-masing.
Adat perlembagaan di Tanah Melayu berbeza dengan maksud dan kedudukan constitutional convention yang digunapakai dalam kerangka Westminster.
Ini kerana adat perlembagaan bersumberkan adat Melayu bertulis yang berkuat kuasa sejak sebelum Hari Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948.
Sebahagian adat perlembagaan tersebut dimasukkan dalam dokumen undang-undang tubuh kerajaan negeri yang lebih bersifat moden berbanding dengan bentuk penulisannya yang terdahulu.
Di samping itu juga, raja-raja Melayu mempunyai keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran di peringkat Persekutuan yang tidak boleh disentuh tanpa perkenan Majlis Raja-Raja yang bersidang menurut Jadual Kelima.
Jadual Kelima mengecualikan kehadiran Yang di-Pertua Negeri bagi maksud pemilihan Yang di-Pertuan Agong, Timbalan Yang di-Pertuan Agong dan ketika prosiding yang berhubungan semata-mata dengan keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran raja-raja Melayu atau dengan perbuatan, amalan atau upacara agama Islam.
Jaminan Persekutuan juga termasuklah batasan yang dikenakan kepada Parlimen untuk meluaskan bidang kuasanya dalam agama Islam dan adat Melayu yang terletak bawah bidang kuasa negeri seperti termaktub dalam Perkara 150(6A) dan Senarai II Jadual Kesembilan.
- Perkara 150(6A) menghalang Parlimen ketika proklamasi darurat masih berkuat kuasa untuk meluaskan kuasanya mengenai hukum syarak atau adat Melayu atau mengenai apa-apa perkara undang-undang atau adat anak negeri di Sabah atau Sarawak.
Kedaulatan raja-raja Melayu dinyatakan dalam Laporan Jawatankuasa Kerja Perlembagaan 1946 adalah terletak pada diri raja di negeri baginda mengikut adat Melayu.
Atas kedaulatan raja-raja Melayu maka Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 yang memberi kuasa interim kepada Pesuruhjaya Tinggi untuk melaksanakan fungsi kuasa yang ditetapkan menjadi sah.
Atas kedaulatan yang sama, Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 diinstitusikan melalui Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu bertarikh 5 Ogos 1957.
Kesimpulannya, semua orang Islam di Malaysia mempunyai kewajipan untuk mempertahankan institusi beraja yang sekaligus mensyaratkan institusi beraja dan rakyat untuk menjadi benteng kedaulatan berlandaskan ajaran Islam.
Sulh adalah konsep penyelesaian pertikaian dalam Islam yang menggalakkan keamanan...
Sumber imej: Harian Metro Solat merupakan satu ibadah yang diperintahkan...
Daripada Abu Hurairah RA berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda :...
Dalam era digital hari ini, media sosial telah menjadi sebahagian...
Saban tahun menjelang tanggal 14hb Februari merupakan hari yang dinanti-nantikan...